Kuulumisia

Kuulumisia

HUOM! Re:start on päättynyt 31.12.2020

Julkaisua juhlistetaan

Työn ja koulun välissä – Työssäoppiminen media- ja tapahtuma-alalla on julkaistu 🙂 Sitä täällä Antti-Veikko Salon kanssa hiukan juhlistetaan. Oli kyllä suuri elämys tehdä tätä seurantaa pilotoinnissa. Seurannalla oli monta puhujaa ja monta näkökulmaa aiheeseen ja varsinkin vallalla oleviin käytäntöihin opetusmenetelmissä.

TKI johtaja Anna-Maria Vilkunan mukaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan kannalta keskeisenä teemana viime aikoina on uudet oppimisympäristöt eli oppilaitosten seinien ulkopuolella tapahtuva oppiminen. Työssäoppimismallien kehittäminen Metropoliassa aloitettiin media-alalla kahdeksan vuotta sitten. Ne olivat kokeiluja ja pilotointeja. Vuosien myötä ovat kehittyneet keskeisiksi ajatusmalleiksi – voisi sanoa marginaalista keskeisiksi toimintatavoiksi ja samalla kohti jatkuvan oppimisen malleiksi.

Pekka Mönttinen ja kulttuuriareena Gloria – nykyisin tapahtuma-areena Tiivistämö – ovat antaneet osaamisensa työssäoppimismallien kehittämiseen. Glorian työssäoppimismalli aloitettiin jo vuonna 1998 ja sehän on jo legenda. Mutta samalla kaikkien aikojen onnistunein malli.

Metropolia ammattikorkeakoulun edelläkävijöinä työssäoppimismallien opinnollistamisessa ovat toimineet Aura Neuvonen ja Sami Huohvanainen. He ovat antaneet oivia ohjeita media-alan toimijoiden kanssa puljaamisessa. Parhaita työssäoppimismallin kehittämisjuttuja on luonut Jyrki Sinisalo Esitys- ja teatteritekniikan koulutusohjelmassa. Jyrki luotsasi tapahtuma-alalle osaajia, joista oli ja on yhä huutava pula.

restart.metropolia.fi

Julkaisu löytyy sähköisenä osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-272-8

Työn ja koulun välissä

Metropolia ammattikorkeakoulun ja Helsingin kaupungin yhteinen Re:start – Osaaminen tutkinnoiksi ja työksi -ESR-hanke päättyi vuoden 2020 lopussa. Re:startin päämääränä oli löytää uudenlaisia keinoja media- ja tapahtuma-alojen työssäoppimiseen ja opintojen keskeyttämisen vähentämiseen. Nuorten työllistyminen opintojen jälkeen oli myös tavoitteena.

Tavoitteemme on ollut nostaa media- ja tapahtuma-alojen ruohonjuuritason näkemyksiä yleiseen keskusteluun ja samalla tuoda näkökulmia ja ehdotuksia alojen koulutukseen, työssäoppimiseen ja työelämään. Re:startin loppuvaiheessa media- ja tapahtuma-aloille työntyivät myös korona-ajan ilmiöt. Työssäoppiminen ja alalle työllistyminen tyrehtyivät tai muuttivat muotoaan.

Re:startin toiminnassa nousseiden kokemusten, havaintojen ja tulosten pohjalta olemme toimittaneet loppujulkaisun Työn ja koulun välissä – Työssäoppiminen media- ja tapahtuma-aloilla. Seuraavat teemat ja asiat nousivat erityisesti esiin:

1. Suomalaisissa yrityksissä on runsaasti media-alaan liittyviä tarpeita, mutta ne jäävät usein piiloon. Työssäoppiminen tällaisissa työpaikoissa voisi auttaa nuoria työllistymään yrityksiin opintojen jälkeen. Suurin ongelma on, että yrityksissä ei ole alan ohjausosaamista, ja siksi työssäoppimista ei tapahdu. Ehdotamme, että oppilaitokset ryhtyvät aktiivisesti markkinoimaan työelämälle mahdollisuutta työssäoppimisen suorittamiseen siten, että tarvittava ohjaus tulee koulun puolelta. Tämä edellyttää samalla opettajien nykyistä laajempaa jalkautumista työelämään.

2. Media- ja tapahtuma-alojen työssäoppiminen voi aiheuttaa toimeentulo-ongelmia opiskelijoille. Toisen asteen koulutussopimus on lain mukaan palkatonta. Media- ja tapahtuma-aloilla tehdään pitkää päivää epätyypillisinä aikoina. Tällöin opiskelijan voi olla mahdotonta tehdä muita töitä, joilla rahoittaa elämäänsä. Työssäoppiminen voi jopa jäädä toteutumatta, jos opiskelijalla ei ole siihen varaa. Ehdotamme, että koulutussopimuksen aikana sallittaisiin pienehkön korvauksen maksaminen opiskelijalle tai vaihtoehtoisesti mahdollistettaisiin opintotuen saaminen oppisopimuksen aikana. Kolmantena vaihtoehtona ehdotamme yleistä perustulomallia.

3. Media- ja tapahtuma-alat ovat freelancer- ja pätkätyövaltaisia. Havaintomme mukaan valmistuneet opiskelijat tarvitsisivat erityisesti tukea työllistymiseen, oman osaamisen markkinoimiseen ja sirpaleisella alalla toimimiseen. Koulujen yrittäjyyskurssit painottuvat yrityksen perustamiseen ja käytännön pyörittämiseen. Osa valmistuneista opiskelijoista putoaa tyhjän päälle, koska valmistautuminen työelämässä toimimiseen on saattanut jäädä opiskelujen aikana ohueksi. Moni valmistunut ei esimerkiksi ymmärrä, millä perustein voi laskuttaa omasta työstään ja mitä velvollisuuksia siihen kuuluu. Kaikista ei tule yrittäjiä, mutta alalla toimiminen vaatii yrittäjämäistä toimintatapaa. Ehdotamme, että myös valmistuneille opiskelijoille ryhdytään tarjoamaan neuvonta- ja tukipalveluita, jotka osaavat huomioida alan erityispiirteet.

4. Työssäoppimisen onnistuminen vaatii sitä, että opiskelija saa riittävästi ohjausta työpaikalla. Työpaikkaohjaajalla on tässä suuri vastuu. Havaintojemme mukaan ongelmallista on, että työpaikkaohjaajien oletetaan toimivan opettajien tavoin ja että heiltä vaaditaan runsaasti myös hallinnollista osaamista. Harvalla työpaikkaohjaajalla on myöskään aikaa osallistua monipäiväisiin koulutuksiin työpaikan ulkopuolella. Haastattelemiemme työelämän edustajien mukaan olisi tärkeää, että työpaikkaohjaajan tehtävä keskittyisi ammatilliseen substanssiin. Koulun puolestaan tulisi hoitaa koulutussisältöihin ja hallintoon liittyvät asiat. Työelämän puolelta on toivottu, että työpaikkaohjaajien koulutus järjestettäisiin työpaikoilla. Lisäksi on toivottu, että opettajat olisivat aktiivisemmin mukana työssäoppimisjaksoissa.

Kiitämme kaikkia hankkeeseen osallistuneita nuoria ja työpaikkoja, yhteistyökumppaneita, oppilaitoksia, verkostoja, rahoittajia, asiantuntijoita ja kaikkia muita, jotka ovat olleet mukana Re:startin toteutuksessa. Toivomme, että tämä julkaisu synnyttää uusia ajatuksia ja että sen tulokset jäävät elämään. Opiskelijan, opettajan ja työelämän yhteistyö on olennaisessa asemassa siinä, että opintojen keskeyttäminen vähenee ja työssäoppiminen ja työllistyminen onnistuvat.

Julkaisu löytyy sähköisenä ja saavutettavana versiona osoitteesta
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-272-8

Painettua versiota on jonkin verran jäljellä ja sitä voi tiedustella Antti-Veikko Salolta.

Terveisin Re:startin porukka

Re:start – Osaaminen tutkinnoiksi ja työksi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
restart.metropolia.fi

Yhteydenotot

Antti-Veikko Salo
050 355 0779
antti-veikko.salo@metropolia.fi

Re:startin viimeinen kausi käynnistyi

Kesän kääntyessä syksyyn Re:startin viimeinen toimintakausi on jo täydessä vauhdissa. Re:startin on määrä päättyä vuodenvaihteessa, mutta ennen sitä on vielä paljon tekemistä ja saavutettavaa.

Koronatilanne vaikuttaa edelleen Re:startin toimintaan, mutta toistaiseksi kevään kaltaiselta yhteiskunnan sulkemiselta on vältytty. Tällä hetkellä näyttää siltä, että keväältä syksyyn siirretyt koulutukset pystytään järjestämään ja ainakin osa perustoiminnasta voidaan toteuttaa fyysisesti työpaikoilla ja kouluilla.

Opiskelijat ja kouluttaja asettelvat valkoista kuvaustaustaa studiossa.
Valmistuneet opiskelijat kävivät kuvaamassa suunnittelemiaan tuotepakkauksia portfolioita varten Kontulan toimintakeskus Luupissa.

Syksy on juurruttamisen aikaa

Syksyn tärkeimpiä tavoitteita on varmistaa kehitettyjen toimintojen juurtuminen ja jatkuvuus kumppaniorganisaatioissa. Re:startin Happipolun pohjalta edelleenkehitettyä Stadin AO:n Fokus-toimintaa laajennetaan liikkuvan kuvan puolelta pelikoulutukseen. Nuorisopalveluiden tapahtumavenue Tiivistämön ja Stadin AO:n yhteisiä koulutuksia, työssäoppimismahdollisuuksia, opintokokonaisuuksia ja tuotantoja lisätään ja pyritään juurruttamaan osaksi kummankin osapuolen perustoimintaa. Työpaikkaohjaamisen hyviä käytäntöjä viedään osaksi Metropolian media-alan opintoja ja pilotoidaan mallia, jossa AMK-työharjoittelijat toimivat 2. asteen työssäoppijoiden työpaikkaohjaajina. Lisäksi valmistuvia opiskelijoita tuetaan työllistymisen kanssa ja pyritään varmistamaan se, että heillä on oikeat työkalut ja taidot etenkin luovien alojen työnhakuun.

Re:start jatkaa myös kansallisen ja kansainvälisen media-alan oppilaitosverkoston rakentamista. Kaikki hankkeen osallistujat, toteuttajat ja tärkeimmät yhteistyötahot haastatellaan ja aineistoa käytetään mm. Re:startin loppujulkaisussa, joka koostetaan vuoden loppupuoliskolla. Aineistoa ja sanottavaa on paljon, ja suurin työ onkin rajaaminen ja olennaisimman löytäminen.

Re:startin porukka toivottaa hyvää alkavaa syksyä!

P.S.

Haimme keväällä jatkohanketta Re:startille, ja hakemus on menossa läpi. Myöhemmin syksyllä meillä tulee olemaan ilo esitellä Kuulumisia-sivulla Re:act – Nuorten verkostot työelämään!

Korona kiritti etätyössäoppimista – Re:startin kevät 2020

Keväällä 2020 Suomi ja maailma kohtasivat koronapandemian, jonka vaikutukset ulottuivat kaikille elämänalueille. Ihmiset eristäytyivät ja siirtyivät mahdollisuuksien mukaan etätöihin, ravintolat ja monet palvelut sulkivat ovensa ja etäisyyden pitämisestä tuli uusi normi. Erityisen kovaa korona osui luoville aloille, jotka elävät yleisötapahtumista, esityksistä ja jaetuista kokemuksista. Kevään aikana teatteriesityksiä, festivaaleja, musiikkikeikkoja ja tuotantoja peruttiin yksi toisensa jälkeen. Alan yritykset, työntekijät ja taiteilijat jäivät tyhjän päälle. Pikkuhiljaa alkoi kuitenkin syntyä uudenlaisia sisältöjä ja työntekemisen tapoja. Striimatut tapahtumat saavuttivat suuren suosion ja tulivat keskuuteemme luultavasti jäädäkseen. Monet paikkaan sitomattomat työtehtävät puolestaan siirtyivät melko kivuttomasti etänä tehtäviksi. Korona on pakottanut luovat alat miettimään olemassaoloaan ja tulevaisuuttaan aivan uudella tavalla.

Korona vaikutti vahvasti myös Re:startin toimintaan. Me hanketyöntekijät siirryimme suurelta osin etätöihin, jatkuvana virtana eteneviin videoneuvotteluihin ja ottamaan haltuun etätyöskentelyvälineitä. Monet työssäoppimis- ja työharjoittelujaksot keskeytyivät tai muuttivat muotoaan kokoontumisrajoitusten ja asiakaskadon takia. Toisaalta monissa työssäoppimispaikoissa oli mahdollisuus pysähtyä hetkeksi ja pohtia, mihin suuntaan tulevaisuudessa lähdetään kulkemaan. Tai tehdä kerrankin perusteellinen välineiden ja tilojen huoltokierros. Keväälle suunniteltu puolivälikatsauksen havaintojen ja toimintaehdotusten saattaminen opetus- ja työllisyysalan virkamiesten ja päätöksentekijöiden tietoon siirrettiin myöhemmäksi ja annettiin näin tilaa kiireellisten koronaan liittyvien asioiden hoitamiselle.

Restartin hankehenkilöstö kehittämispäivässä 15.6.2020
Re:startin kehittämispäivä 15.6.2020 Lapinalahden sairaalan sisäpihalla, omenapuun alla.

Tiivistämö – tapahtumavenuesta striimausstudioksi

Tiivistämöstä kuoriutui kevään aikana täysiverinen strtiimausstudio, jonka vastuulle tuli mm. osa Helsinki-kanavan sisällöntuotannosta. Korona-ajan perintönä suoratoistotuotannot tulevat jäämään osaksi Tiivistämön perustoimintaa tulevaisuudessakin, ja tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös työssäoppijoille, harjoittelijoille ja työllistetyille nuorille ajantasaisen ammattitaidon hankkimiseen. Toisaalta korona pysäytti paitsi Tiivistämön tapahtumatuotannot, myös koko tapahtuma-alan, ja mm. valo- ja äänipuolella työssäoppimassa ja työllistettyinä olleille nuorille ei ole ollut tarjolla mahdollisia jatkopaikkoja ja työelämäkontakteja lainkaan.

Tuotantotoimisto Fokuksen etäkevät

Stadin AO:n Tuotantotoimisto Fokus siirtyi etätyöskentelyyn maaliskuun lopulla. Korona valitettavasti keskeytti Fokuksen ensimmäisen varsinaisen tilaustyötuotannon, Stadin AO:n hiusalan opetusvideoiden tekemisen. Ensimmäinen kuvauspäivä saatiin tehtyä, mutta loput videoista tullaan kuvaamaan syksyllä tilanteen niin salliessa. Re:startin toiminnoista korona vaikutti Fokukseen negatiivisimmin. AV-tuotantojen tekeminen ei ollut käytännössä mahdollista etänä – ainoastaan leikkausta ja vastaavia itsenäisesti suoritettavia töitä oli mahdollista tehdä. Muilta osin opettajien oli kehitettävä Fokuksen opiskelijoille toisenlaisia tehtäviä alkuperäiseen suunnitelmaan nähden. Ainakin klassikkoelokuvien tuntemus ja analysointikyky ovat kevään jäljiltä huipussaan!

Korona-aika on myös korostanut Fokuksen osallistujaryhmän luonnetta ja sitä, että moni mukana oleva nuori tarvitsee keskimääräistä enemmän tukea opintojen ja oppimisen kanssa. Fokus on mahdollistanut eritahtisen opiskelun ja kevään aikana n. kolmannes Fokukseen osallistuneista nuorista valmistui ammattiin. Tämän edellytyksenä on ollut riittävän pieni ja kompakti ryhmä, jonka puitteissa kukin on voinut joustavasti kulkea omaa henkilökohtaista polkuaan. Tästä syystä opettaja- ja ohjaajaresurssia tulee olla riittävästi, ja kevään aikana sitä on ollut Re:startin havaintojen pohjalta ennemmin liian vähän kuin liikaa.

Fokuksen nuoret ovat suhtautuneet korona-aikaan eri tavoin: osalle poikkeuksellinen aika on sopinut ja se on suorastaan auttanut keskittymään olennaiseen, osa taas on kokenut sen hyvin raskaaksi ja pelottavaksi. Etäopiskelun ja etätyöskentelyn esteenä on ollut monesti henkisten syiden lisäksi työvälineiden puute tai kehnous.

Etätyötoimisto siirtyi etätöihin

Re:startin kevään 2020 yhtenä painopisteenä oli etätyössäoppimisen kehittäminen. Sitä varten perustimme graafisen suunnittelun etätyötoimiston, jossa alan opiskelijoiden oli määrä tehdä erilaisia tilaustöitä Restartin kouluttajien ohjauksessa ja edistää samalla opintojaan työssäoppien. Koronan takia etätyöskentely siirtyi fyysisestä toimistosta kirjaimellisesti koteihin ja etätyön sisältö sai kokonaan uusia merkityksiä. Jouduimme rakentamaan ennätysajassa tekniset ja sisällölliset systeemit etätyöskentelyä varten, ottaen huomioon myös ulkopuoliset töiden tilaajat.

Kevään edetessä etätyötoimiston toiminnassa alettiin painottaa sitä, että Re:startin kouluttajat hankkivat sopivia työtilauksia ja valitsevat oikeat opiskelijat niitä tekemään, mutta sen jälkeen yhteydenpito tapahtuu pääosin työn tekijän (opiskelijan) ja tilaajan välillä. Ensimmäisten palautteiden perusteella vastuun antaminen on ollut hyvä ratkaisu ja kehittänyt merkittävästi opiskelijan ammatillista minää ja itseluottamusta. Tosin kouluttajien roolin vähäisyys ko. vaiheessa on kerännyt myös kritiikkiä ja toiveita aktiivisemmasta yhteydenpidosta ja osallistumisesta tuotantoprosessiin.

Etäseurantaa ja tiedonkeruuta

Korona aiheutti myös katkoksen opiskelijoiden, työpaikkaohjaajien ja muiden osallistujien seurantahaastattelujen tekemiseen. Hyödyllistä tietoa on kuitenkin kerätty mm. tiedotusvälineistä, tutkimuksista ja muusta kirjallisesta materiaalista sekä tekemällä kohderyhmille nettikyselyitä. Kaapelitehtaalla, Suvilahdessa ja Nilsiänkatu 10:ssa toimiville luovien alojen yrityksille ja muille toimijoille tehty koronavaikutuskysely vahvisti havaintoa siitä, että korona pysäytti alan toiminnan hyvin suurelta osin ja että eniten toimijat toivoivat suoraa rahallista tukea paikkaamaan koronan aiheuttamia menetyksiä.

Re:startissa mukana oleville opiskelijoille ja työssäoppijoille tehtiin yleisemmän tason nettikysely, jossa selvitettiin mm. työssäoppimisen toimivuutta ja hyödyllisyyttä, ohjauksen riittävyyttä, taloudellisia asioita ja näkemyksiä omista työllistymismahdollisuuksista. Merkillepantavaa on, että moni oli kokenut palkattoman koulutussopimusjakson huonontaneen omaa taloudellista tilannetta – ja kääntäen palkkaa tai korvausta työssäoppimisesta saaneet olivat kokeneet elämänsä parantuneen lisätulojen ansiosta. Lisäksi etenkin audiovisuaalista mediaa opiskelevista yli puolet koki olevansa väärällä alalla. Tämä on tieto, jota tulee analysoida vielä tarkemmin ja selvittää, onko tilanne samankaltainen myös laajemmin media-alan opiskelijoiden joukossa.

Kohti viimeistä syksyä

Erikoisen kevään jälkeen on aika kääntää katse kohti ensi syksyä. Tällä hetkellä näyttää sitä, että olot alkavat pikkuhiljaa normalisoitua. Samalla ensi syksy on Re:startin viimeinen: hankkeen on tarkoitus päättyä vuodenvaihteessa. Syksyn painopisteitä ovat – hankkeen lopputoimien ja loppujulkaisun toimittamisen lisäksi – yhteistyökuvioiden rakentaminen Tiivistämön ja Fokuksen välille, valmistuneiden opiskelijoiden työllistymisen tukeminen etätyötoimiston puitteissa, työpaikkaohjaajamallien pilotointi Metropoliassa, media-alan kansallisen oppilaitosverkoston rakentaminen sekä Re:startin aikana tehtyjen havaintojen ja mallien juurruttaminen ja levittäminen.

Toivotamme kaikille aurinkoista kesää (välillä voisi kyllä tulla vettäkin, jotta luonto ei pääse nääntymään kuivuuteen)!

Re:startin väki

Fokuksen kuulumisia keväältä 2020

Tuotantotoimisto Fokus toimii Stadin AO:n media-alan Muotoilijankadun toimipisteessä. Se on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat suorittaa opintojaan työssäoppimisen periaatteilla mutta pääosin kouluympäristössä. Se soveltuu esimerkiksi opiskelijoille, jotka haluavat edistää opiskelujaan nopeutetussa tahdissa tai jotka tarvitsevat rauhallisemman tahdin.

Fokuksen työskentely perustuu av-alan tilaustöiden tekemiseen ryhmässä ja opettajien ohjauksessa. Toiminta pohjautuu Re:startin Happipolku-malliin, ja Fokuksen tarkoituksena on juurruttaa Re:startin havaintoja ja toimintatapoja Stadin AO:n varsinaiseen toimintaan.

Fokuksen toiminta alkoi tammikuussa 2020 ja vauhtiin päästiinkin hyvin n. 20 opiskelijan ryhmällä. Tilaustöitä oli runsaasti tarjolla, tuotantoon päätyivät Stadin AO:n Meritalon hiusalan opetusvideo ja Prinsessantien dokumentaarinen mainos ravintola- ja catering-alalle aikoville. Valitettavasti jo ensimmäisen kuvauspäivän jälkeen iski korona ja lock down. Kevät sinniteltiin etäopetuksessa, mutta tuotantoja oli valitettavasti mahdotonta edistää. Proggikset  jatkuvat syksyllä mahdollisuuksien mukaan.

Fokuslaisista valmistui kesäkuussa viisi opiskelijaa, onnea matkaan teille! Vahvistuksia saamme suunnilleen saman verran syksyllä oppisopimuksesta, kv-vaihdosta ja keskeytyksiltä palaavista, tervetuloa meille!

Fokus on ollut kotoisa ja turvallinen ympäristö opiskella. Kaikki opiskelijat, jotka ovat Fokus-polun valinneet, haluavat siinä myös jatkaa.  Eli ryhmä, samoin kuin opettajatkin pysyvät pääosin samoina. Jokaiselle opiskelijalle hoksataan oma polku, niin kuin asiaan nykyisin kuuluu. Vaikka polkujen sisältö eroaakin kaverin polusta, se ei kuitenkaan estä tekemästä yhteistä projektia, sillä valinnan varaa tutkinnon osista löytyy. Maailmantilanne suosii nyt pienryhmätyöskentelyä ja se onkin luontainen tapa toimia media-alalla. 

Kulunut lukukausi on ollut opettavainen ja toiveikaskin. Lähitapaamiset on koettu tärkeiksi, samoin selkeys ja yksinkertaisuus. Tärkeitä huomioita tässä muuttuvassa ja vauhdikkaassa maailmassa. Teemme kovasti töitä sen eteen, että nämä yksinkertaiset asiat säilyisivät arjessamme mukana.

Mitä teimme vuosina 2018–19

– Rakensimme koulun ja työelämän välimaastoon sijoittuvan Happipolun Nuorten toimintakeskus Happeen ja viemme sen nyt osaksi Stadin AO:n perustoimintaa

– Teimme tilaustöitä Helsingin kaupungille ja ulkopuolisille toimijoille: mainosvideoita, lyhytelokuvia, julisteita, esitteitä, tapahtumatuotantoja ja -taltiointeja, striimauksia…

– Järjestimme erikoiskoulutuksia opiskelijoille ja työpaikkaohjaajille

– Edistimme n. 30 nuoren opintoja ja työssäoppimista, kaikkiaan n. 700 osaamispisteen verran

– Siirryimme työelämään tukemaan ja kouluttamaan opiskelijoita ja työssäoppijoita sekä tekemään havaintoja

– Aloitimme verkoston ja työllistymispolun rakentamisen Suvilahden alueella, Tiivistämöltä media- ja luovan alan yrityksiin

– Kävimme tutustumassa työssäoppimiseen, työharjoitteluun ja työllistymispolkuihin ammattikouluissa, ammattikorkeakouluissa, työpaikoissa ja alan hankkeissa ympäri Suomen sekä Saksassa, Virossa, Ruotsissa ja Tanskassa

– Teimme vaikuttavuusseurantaa ja haastattelimme opiskelijoita, työpaikkaohjaajia, opettajia, työnantajia, asiantuntijoita, ohjausryhmän jäseniä ja Re:startin työntekijöitä – tähän mennessä 35 haastattelua

Mitä teemme vuonna 2020

– Pidämme painopisteen työpaikoilla ja työpaikkaohjaamisessa, mm. Suvilahden alueen toimijoissa

– Luomme aktiivisen verkoston Suvilahteen, päämääränä nuorten oppiminen ja työllistyminen. Tiivistämöstä alueelle palveluntuottaja ja moottori.

– Autamme käynnistämään tuotantotoimiston Stadin AO:oon

– Rakennamme graafisen alan oppimisympäristön ja etätyötoimiston ja testaamme etätyöskentelyä osana media- ja luovan alan työssäoppimista ja työharjoittelua

– Huolehdimme siitä, että oppilaitosten rooli työpaikoilla on mahdollisimman aktiivinen ja havainnoimme, mitä tarpeita työelämällä on

– Testaamme tutkinnon osien osien suorittamista Tiivistämön työllistettyjen nuorten kanssa Stadin AO:n avointen opintojen kautta

– Keräämme ja havainnoimme tietoa Helsingissä, Suomessa ja Euroopassa, mallinnamme ja raportoimme

– Kartoitamme ammatillisen ja AMK-koulutuksen yhteistyö- ja jatko-opintomahdollisuuksia

– Kehitämme työpaikkaohjaajakoulutusta Metropoliaan. Moni nykyisistä AMK-opiskelijoista tulee aikanaan päätymään opiskelijoiden työpaikkaohjaajaksi, ja siksi siihen liittyviä sisältöjä on tarkoituksenmukaista sisällyttää AMK-opintoihin.